Verksamhetsgrupper
Inom Öviks Tennisklubb finns verksamhetsgrupper med ansvar över olika områden. Följande verksamhetsgrupper är igång nu:
Anläggning - anlaggning@oviktk.se
Trivsel och Miljö - trivsel@oviktk.se
Kommunikation - verksamhet@oviktk.se
Känner du att du vill hjälpa till? Tveka inte att mejla någon av grupperna. Alla är välkomna, oavsett vad man känner att man kan bidra med.
Bakgrund till arbetet med verksamhetsgrupperna
Med hjälp av tränarstaben, Hans Jansson och Bertil Sundman, upprättades en förteckning över resurs/kompetenspersoner. Den listan blev till stöd i det fortsatta arbetet. Många av personerna fanns sedan tidigare i den resurspool tränarna i olika sammanhang tidigare arbetat tillsammans med. Personer som räckt upp handen, varit kända att vilja bidra och tyckt det varit roligt. Utmaningen med denna form är att det ofta blir samma personer som får dra ett tungt lass, vilket inte blir hållbart i det längre perspektivet.
Rekrytering resurspersoner. Vi gjorde tidigt klart att strategi och målsättningen var att i ett personligt möte fånga medlemmars intresse, uppmuntra individen att bidra med egen kompetens och personen ska känna sig uppmärksammad, utsedd och viktig. En självklar grundbult i upplägget; budskapet om glädjen att verka tillsammans i ett socialt sammanhang och därmed framgång.
Projektbeskrivningen redogör för sex Verksamhetsgrupper. Ambitionen i detta första projektskede har varit att starta upp två av dessa grupper. En mjukstart för att provköra modellen och hinna utvärdera.
1. Vi har inledningsvis haft personliga samtal med samtliga individer i kompetenslistan. Samtalen har föregåtts av ett personligt mejl.
Utöver dessa förtecknade personer så har vi spontant intervjuat föräldrar och vuxna som befunnit sig i hallen väntande på sina barn. Bett om tips på personer, vänner och bekanta och berättat om vårt projekt ”Verksamhetsgrupper” i syfte att få möjlighet till ett personligt samtal. Våra pensionärsgrupper, ”Tennis på studs” och ”Pensionärstennis” ser vi också som viktiga resursgrupper att fortsatt fokusera på och komma till samtal med.
2. Vi bjöd in till några informationsmöten. Två möten med tydlig agenda för att få täckning på flertalet personer som vi haft kontakt med.
Redan vid informationsmötet hade vi en färdig presentation; kompetensförteckning med förslag på grupptillhörighet, förslag grundat på tidigare samtal. Under dessa möten genomfördes en ”workshop” i formen, postit-lappar på whiteboarden. Mötesdeltagarna fick på lapparna bekräfta till vilken verksamhet man önskade bidra. Även föreslå verksamhetsgrenar som inte omnämnts i projektbeskrivningen samt lämna tips och förslag om förbättringar och utvecklingsområden.
3. Avslutningsvis genomfördes ett gemensamt uppstartsmöte med de 2 Verksamhetsgrupperna, ”Trivsel & Miljö” samt ”Anläggning”. Målsättningen var att vid mötet bemanna varje grupp med 3-4 personer varav en sammankallande.
Verksamhetsgrupperna ska vara drivande i planering och leda/styra genomförande av aktiviteter. I samband med informationsmötena visade det sig att det fanns stort intresse av det som inbegrips inom verksamhetsområdet Kommunikation. Då valde vi att starta upp även den Verksamhetsgruppen.
Skrivet av Mikael Bodén – som var sammankallande i arbetsgruppen för Verksamhetsgrupperna. Övriga deltagare i gruppen är Pernilla Näslund och Erica Lundquist.